SEKOLAH MENENGAH
KEBANGSAAN TUANKU LAILATUL SHAHREEN
JALAN PADANG
BEHOR, 01000 KANGAR, PERLIS
DASAR KURIKULUM SMKTLS
PROGRAM
PENILAIAN & PENTAKSIRAN
( SISTEM
PENILAIAN AKSA )
1 LATAR
BELAKANG PROGRAM
Sekolah
Menengah Kebangsaan Tuanku Lailatul Shahreen adalah salah sebuah sekolah
kawalan di Negeri Perlis . Kemasukan pelajar ke sekolah ini berdasarkan dua
aliran iaitu aliran akademik dan aliran agama. Kemasukan pelajar aliran
akademik dipilih murid yang mencapai 5A
dan 4A dalam peperiksaan UPSR manakala
murid aliran agama dipilih di kalangan pelajar yang mencapai 3A di peringkat UPSR dan
lulus ujian yang dijalankan oleh Sektor
Pendidikan Islam, JPN.
Walau
bagaimanapun apabila pengagihan murid ke SMK Derma , SBP dan ke MRSM akan
menyebabkan sekolah ini mengalami kekurangan murid, kesannya murid yang mendapat 3A dan
segelintirnya 2A 3B menjadi penghuni tetap sekolah ini.
Oleh
yang demikian, situasi yang boleh dijelaskan di sini berdasarkan pencapaian
akademik murid SMKTLS ialah mereka mempunyai kekuatan pencapaian akademik
tetapi lemah dari segi kawalan disiplin serta
tahap motivasi yang sederhana dan
rendah.
Maka
sesuatu perlu dilakukan oleh pihak pengurusan sekolah agar pencapaian akademik
murid sekolah ini cemerlang dan menjadi kebanggaan sekolah.
2 APA ITU PROGRAM AKSA ?
Mengikut
Perancangan dan Takwim sekolah setiap tahun pihak pengurusan bersama Unit
Peperiksaan Sekolah telah merancang melaksanakan penilaian dan pentaksiran seperti jadual di bawah :-
Bil
|
Nama
Peperiksaan/ Ujian
|
Masa Pelaksanaan
|
1
|
Ujian
1
|
Mac
|
2
|
Peperiksaan
Pertengahan Tahun
|
Mei
|
3
|
Ujian
2
|
Julai
|
4
|
Peperiksaan
Percubaan SPM
|
Ogos -
September
|
5
|
Peperiksaan
Akhir Tahun
|
Oktober
|
*** Peperiksaan
Percubaan adalah 100% markah diambil
daripada markah peperiksaan dan tidak diambil kira 20% dalam sistem AKSA.
AKSA
adalah akronim untuk Akademik dan
Sahsiah. Sistem Penilaian AKSA ialah :-
1.
80% akan diambil daripada markah
peperiksaan murid dan 20% peratus akan dinilai dalam aspek sahsiah pelajar (
10% ) dan penilaian guru mata pelajaran
sepanjang proses PdP ( 10%).
2.
Peperiksaan Percubaan dikecualikan daripada sistem ini.
3.
Guru-guru mata pelajaran akan
menggunakan borang untuk menilai pelajar dari awal tahun hingga proses
penilaian dijalankan. Borang disediakan oleh pihak pengurusan.
4.
Penilaian 20% tersebut
dilaksanakan secara berterusan.
5.
Pelajar akan ditaklimatkan pada
awal tahun.
Jenis
Markah
|
Jumlah
Markah
|
Catatan
|
1.
Peperiksaan
|
80 %
|
|
2.
Sahsiah Murid
-Disiplin keseluruhan
-Kehadiran ke sekolah
-Kehadiran ke kelas tambahan
-Disiplin di dalam kelas
3.
Nota dan
Latihan
|
10 %
|
Dinilai
oleh guru mata pelajaran yang mengajar
1.Guru
mata pelajaran menilai sepanjang PdP sama ada pelajar membuat nota dan
menghantar nota.
2.Kekemasan
dan kesungguhan membuat nota.
3.Kekerapan
menghantar latihan.
4.Kesungguhan
membuat latihan yang diarahkan oleh guru.
5.Proaktif sepanjang
PdP guru
|
3 OBJEKTIF PROGRAM AKSA
1.
Untuk mendisiplinkan murid agar sentiasa menghormati guru serta
menghargai guru.
2.
Untuk melatih murid agar sentiasa
bersedia sepanjang masa bukan hanya menunggu masa belajar ketika hampir dengan
peperiksaan sahaja.
3.
Untuk memotivasikan pelajar dari
tingkatan 1 agar di peringkat Tingkatan 5 pencapaian akan lebih cemerlang.
4.
Diharapkan sistem Penilaian AKSA
dapat membantu guru menguruskan pengajaran dan pembelajaran murid di dalam
kelas dengan lebih mudah dan harmoni.
4 AHLI JAWATANKUASA PELAKSANAAN SISTEM
PENILAIAN AKSA
Pengerusi : Pengetua
N/Pengerusi : Penolong
Kanan Akademik
N/Pengerusi
: Penolong
Kanan HEM
N/Pengerusi : Penolong
Kanan Kokurikulum
Penyelaras
GKMP
Bahasa
GKMP
Kemanusiaan
GKMP Sains dan Matematik Menyelaras dan memantau mata
pelajaran
GKMP
Teknik dan Vokasional di
bawah bidang masing-masing.
AJK
Semua
AJK Peperiksaan Sekolah
5 PROSES PELAKSANAAN PROGRAM AKSA
1.
Mengadakan mesyuarat pengurusan
dan mengadakan mesyuarat bersama unit Peperiksaan Sekolah untuk memantapkan
program ini.
2.
Pengetua membentangkan kepada ibu
bapa semasa program Sarana Sekolah untuk mendapatkan kerjasama ibu bapa dalam
mendisiplinkan anak-anak mereka dan memotivasikan anak-anak mereka ke sekolah.
3.
Taklimat kepada semua guru
tentang pelaksanaan Program AKSA telah diberikan dalam mesyuarat guru.
4.
PK Pentadbiran memberi taklimat
kepada semua pelajar tentang pelaksanaan Program AKSA. Kefahaman dan
penghayatan pelajar tentang program AKSA amat penting .
5.
Kejayaan program ini adalah
bergantung kepada kerjasama ibu bapa, semua guru dan pelajar serta komitmen
yang tinggi dalam kalangan guru mata pelajaran.
*** 1.
Borang disediakan kepada setiap guru mata pelajaran .
2.
Guru mata pelajaran akan
melekatkan borang tersebut di dalam Buku Rekod Mengajar.
3.
Penilaian guru secara berterusan
melalui sistem AKSA.
Bil.
|
Nama Pelajar
|
|
|||||||||||
Akademik
80%
|
Disiplin
10%
|
Komitmen
murid
10%
|
|||||||||||
|
|
Uj1
|
|
Uj2
|
|
PPT
|
|
PAT
|
Kehadiran
|
Kes
Disip
|
Nota
|
Latihan
|
|
|
|
|
sekolah
|
kelas
tam
|
|
|
|||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|